torsdag 26 augusti 2010

Örtsalt




Enligt Örjan så varnar de för nattfrost... då är det hög tid att rädda de örter som finns kvar i min kryddgård. Rosmarinen står i kruka så den är bara att bära in och ha som krukväxt i vinter. Den är grön och fin och det är helt underbart att bara gå till fönstret och plocka fäsk till matlagning.
Det mesta av det övriga örterna gör jag örtsalt av. Lättgjort och jättegott.

Jag tar havssalt i flingor och tar det örter jag har.. i år är det basilika, oregano, timjan, citrontimjan, rosmarin och gräslök.
Gräslöken klipper man i bitar resten av örterna plockar man av de grövre stjälkarna. Örterna blandas med havs-saltet i en långpanna.
Torka i knappt 100 grader ugn tills örterna är torra och går att smula sönder.

klart!!

Enkelt och gott

Läste en helt underbar artikel i lördagens LT om Britt Edenström, syster till en föredetta jobbarkompis.. Hennes historia är helt otrolig.
Därför får dagens ord bli Izaak Walton: Varje olycka som inte drabbar mig är en ny välsignelse.

kram//Anette

1 kommentar:

MÅ Gott sa...

Jaha, är det så man gör, torkar med saltet i ugnen?!

Jag hörde att det varit minusgrader i Storlien i morse... :( Jag ska försöka ta mig i kragen och ta in mina örter i helgen, men det är ju så blött hela tiden.

/Åsa