onsdag 7 september 2011



Idag var jag och Syrran på en Vietnamesisk restaurang i Östersund som heter ”Lilla Mi”.
Vi åt middag där förra veckan och det var otroligt gott så därför bestämde vi oss för att idag prova lunch buffén där… Det var minst lika gott. Man fick välja på tre olika rätter, eller äta lite av varje. Bland annat så serverades alldeles nygjorda vårrullar. Jag brukar inte gilla vårrullar speciellt mycket men det här var otroligt goda.

När jag kom hem så tog jag och bakade äppelmuffins. Nu provade jag ett nytt recept där man ska steka äpplena i smör, socker och kanel först.

Äppelfyllning:
2 st små äpplen
1 msk smör
2 msk socker
0,5 msk kanel
Muffinssmet:
2 ägg
1,5 dl socker
100 gram smör
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
12 st stora muffinsformar, 7 cm i diameter
Så här lagar du Äppelmuffins äpplemuffins muffins med äpple:

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och kärna ur äpplena. Skär äpplena i bitar eller klyftor.
Sätt på en panna på medelvärme och stek äppelbitarna i smör, kanel och socker några minuter. Ta av från värmen.
Rör under tiden ihop muffinssmeten: Vispa upp ägg och socker i en bunke. Smält smöret i en kastrull eller i mikron och tillsätt mjölken. Rör ner smör och mjölkblandningen i äggblandningen.
Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke, vänd ned i äggsmeten och rör ihop till en jämn muffinssmet.
Ställ muffinsformarna i en muffinsplåt eller på en bakplåt (ta då ev. dubbla muffinsformar) och fördela smeten i dem, lägg i äppelbitar och tryck ner dem lite.
Grädda äppelmuffinsen i ugnen i 20-25 minuter tills de fått fin färg och har stelnat i mitten.

Dagens ord får bli från Bert Karlsson: Efter 35 år oavbruten framgång kan jag kosta på mig att vara ödmjukKram//Anette

Inga kommentarer: