onsdag 21 september 2011

Filé i panna med gräddsås.


I söndags testade jag ett recept som jag hittat i Allas veckotidning.
Jag tyckte det blev rätt gott men Örjan tyckte det var supergott. Ibland blir det ju så när man smakat av en massa gånger att till sist vet man inte om det smakar bra eller inte... Men jag kommer säkert göra det här fler gånger.
Så här gjorde jag:

500 - 600g fläskfilé
smör till stekning
salt, peppar
2 dl valfri kokbar grädde
1 msk kalvfond (nu hade inte jag det så jag blötte upp bujongtärning i 1 msk vatten)
250 ml torrt vitt vin
2 - 3 tsk frans senap
1/2 gurka
1 paket knaperstekt bacon
ca 1/2 dl hackad persilja.

Putsa fläskfilén och skär i tjocka skivor.
Bryn dem runt om i het panna med smör, krydda med salt och peppar.

Blanda grädde, fond, vin och senap och häll över filén. Låt puttra 6 - 10 min under lock. smaka av med salt och peppar.

Skiva gurkan tunnt och lägg i strax före servering. Toppa med knaperstekt bacon och hackar persilja.

Servera med ris eller potatis..
jag hade potatis... pressad potatis vore nog det bästa.

Idag har jag syster-dag... vet inte riktigt vad vi ska hitta på men något blir det.

Dagens ord: En syster är en del av barndommen som aldrig kan gå förlorad

Inga kommentarer: