lördag 3 oktober 2009

Ugnstekt lax


Nu ska jag i alla fall blogga om mat... har inte blivit mycket av den varan på slutet.
Idag åt vi ugnstekt lax med potatis och nyskördade ärtor (jag hann precis innan frosten skulle ta dem.
Laxen gjorde jag så här.
1 laxfilè
3 dl grädde
salt
citron
citronpeppar
stöbröd
smör

Sätt på ugnen på 225 grader.
Lägg laxfilén i en ugnssäker form. Salta rätt mycket och smaksätt med citron och citron-peppar. Strö över lite ströbröd och klicka på lite smör.
Sätt in den i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Späd med grädde under gräddningstiden.

Dagens ord är ett afrikanskt ordspåk: Endast det du ätit är ditt

Kram//Anette

Just ja.. min dotter Hanna har på sin blogg "Hannas kokvrå" en tävling där man kan vinna en årsförbrukning av Start..... Bry er inte om att vara med där för jag tänkte vinna den... närå.. :)

1 kommentar:

margit sa...

Nu har jag skrivit av recptet på Laxen med ggrädden. Min Lasse sa senast idag: Jag vill ha lax men som intte ska smaka fisk"...De här recptet kanske passar honom!!
TACK!!!