söndag 4 oktober 2009

Skinkstek och hasselbackspotatis


Idag blev det skinkstek till middag eller egentligen benfri kotlettrad.
Jag klappade in rikligt med salt och peppar i den och lade den i en ugnsäker form.
Skinkstek ska egentligen vara inne ca 1 1/2 timme i 175 graders ugn..
men eftersom jag tänkte ha hasselbackspotatis till så fick jag tumma lite på graderna.
När man gör hasselbackspotatis skär man skåror i potatisen (inte enda igenom bara) Lägger dem i en ugnsform och penslar med smält smör och strör över flingsalt.
Potatisen ska vara inne ca 1 1/2 timme i 225 graders ugn...
Men för att vara rättvis mot både potatis och kotlettrad så fick båda tumma lite på gradantalet och fick samsas i 200 grader varm ugn i 1 1/2 timme.
Det tyckte det nog var helt okej för de var då klara då.

Sås gjorde jag av skyn som blev av steken. Smakade av den med grädde salt och peppar och lite soja (mest för färgens skull den blir så grå och tråkig annars).

Nu ser den här tallriken tråkig ut för jag hade inte en enda grönsak på den....
men men gott var det i alla fall.

Dagens ordspråk kommer från Burma: En lat man är bra på att prata

(jag som är så pratglad.... jisses...)¨
kram//Anette

2 kommentarer:

Åsa sa...

Å så gott med hasselbackspotatis! Det måste vi också göra nån dag...
När jag såg första raderna i ditt förra inlägg trodde jag liksom mera att dina naglar skulla vara, tja, inte som Charlotte Perellis kanske, men något längre... =) Har aldrig tänkt på att du har korta naglar. Mina växer som ogräs, men jag klipper brutalt av dom! Det blir så mycket skit under annars, jord under naglarna du vet. ;)

Kram.

Anette sa...

men va då????!??! Det där är väl långt??? i alla fall för mig.
Skönt att vara hemma igen eller?
Kram/Anette