fredag 26 augusti 2011

Idas kycklinggryta


När jag vaknat i lördags och piggnat till så begav jag mig till Raftälven till min allra bästa vän Lena.

Vi träffas alldeles för sällan men nu blev det av i alla fall. Vi käkade kräftor och västerbotten paj m m.
Lena gjorde en kycklinggryta till sina barn som hennes dotter Ida är en fena på att göra. Jag tyckte den smakade jättegott och idag gjorde jag en egen variant av den till middag..
Så här gjorde jag den.

Idas Kycklinggryta:
4 kycklingfiléer
1 – 2 tsk curry (eller efter behag…jag har stora behag kan jag säga mer än 1 -2 tsk)
2 tärningar kycklingbuljong
1 pujolök
1 syrligt äpple
1 röd paprika.
2,5 dl grädde
2 dl creme fraiche
Dela kycklingen och purjon i bitar och bryn den i lite margarin eller olja.
Tillsätt curryn när curryn stek med en stund häller man i
Creme fraichen och grädden och låt det koka.

Dela äpple och paprika i bitar och häll i det och låt det koka med.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med Ris

Dagens ord: Vänskap är en själ som tagit bostad i två kroppar (Aristoteles)

Inga kommentarer: