tisdag 26 augusti 2008

Kallrörd rödvinbärsdricka

Visst är det härligt med höst?? Det är min favorit årstid. När jag var liten berodde det förmodligen mest på att jag fyller år på hösten men nu förtiden är det ju knappast något man glädjs så mycket åt.... att bli äldre alltså.. Hösten älskar jag ju däremot fortfarande.. mest för alla färger och allt som finns att skörda både i trädgårdsland och ute i naturen.

Jag har en snäll granntant som låter mig plocka av hennes vinbärsbuskar.
I förrgår hittade jag ett recept på kallrörd vinbärsdricka i "Till Fest" en kok bok av Caroline Hofberg och tidningen Land.
Det var så himla gott så i morse var jag bara tvungen att plocka mer vinbär och göra lite till...

Så här gör man ca 1 liter dricka:
2 liter röda vinbär
1 1/2 tsk citronsyra
1/2 liter kokande vatten
6 dl råsocker till varje liter avrunnen saft.

Rensa och skölj bären och krossa dem med matberedare. Blanda massan med citronsyra och häll på det kok-heta vattnet.

Täck över och låt stå på sval plats i ett dygn. Rör om några gånger under tiden.

Sila bärmassan genom silduk.

Mät saften och rör ner sockret. Rör till sockret löser sig.

Häll upp på rena, kalla flaskor. fyll ända upp och sätt på lock eller kork.

Förvara drickan svalt eller i kylen

Dagens citat Johan Oxenstierna:
Av alla själens egenskaper är dumheten den som mest bidragit till livets lycksalighet

Kram/Anette

4 kommentarer:

Hanna sa...

Du måste spara lite tills jag kommer! =)

Lisa sa...

höst tycker jag också om! väldigt mycket. bara det inte regnar 24/7, utan är lite soligt och fint också...

Anonym sa...

Låter ju helt underbart gott! Visst är hösten härlig, jag fyller också år på hösten och lika roligt varje år, barnsligt förtjust i högtider och kalas vare sig ung eller gammal! Dessvärre fyller jag 30 nu i oktober... Får se hur det kommer att kännas! *S* Åldersnoja är nog bara en myt! Visst!! Eller hur??! ;-)

Anette sa...

Åldersnojja.... hm.. jo du, jag fyller 50 nästa år. Rynkorna börjar frodas... eller rynkor... det är fartränder =)