fredag 29 augusti 2008

Ugnsgratinerad korv

Idag till middag provade jag ett för mig nytt recept på ugnsstekt falukorv som jag hittade i Allas veckotidning. Jag brukar alltid ha potatismos till ugnsstektfalukorv men här var det potatis och allt i ett.. Riktigt gott faktiskt.. och praktiskt med mat som sköter sig själv i ugnen.

Så här gjorde jag:
ca 1 kg potatis
1/2 strimlad purjolök
1 pressad vitlöksklyfta
salt, peppar
2 1/2 dl matlagningsgrädde +
1/2 dl vatten eller mjölk
140 gr bacon
1 falukorvring
senap
1 röd paprika
ca 1 dl riven ost.

Skala och skiva potatisen,. Varva den med purjolöken, vitlök, salt och peppar. Häll över gräddblandningen och sätt in i 225 graders varm ugn.

Förstek baconskivorna något och låt dem rinna av på hushållspapper. Skåra falukorven och fördela baconskivorna i snitten. Ringla senap över korven. Toppa med paprikastrimlor och riven ost. Sätt in i ugnen ytterligare 30 minuter tills allt fått fin färg och potatisen är mjuk....

Nu fick jag vänta lite väl länge på Örjan och Danne så den "fina färgen" var ett minne blott.....

Dagens citat får bli det som varit "mitt" ordspråk: Led mig inte i frestelsen... jag kan gå själv....
kram/Anette

2 kommentarer:

Lisa sa...

oh, jag som tycker så mycket om "vanlig" ugnsbakad falukorv - det här receptet sparar jag!

Anonym sa...

åh så gott det ser ut!