lördag 9 augusti 2008

Västerbottenpaj

Till kvällens paj-tema har jag gjort en västerbottenpaj.... preceptet hittade jag på Åsas mat!

Så här gjorde jag:

Degen:
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 msk vatten
rivet skal från 1 citron

Fyllningen:
4 ägg
3 dl gräddfil
200 g västerbottenost
1 tsk salt
1/2 tsk vitpeppar

Gör så här:
Arbeta samman degen och låt vila i kyl minst 30 minuter. Tryck ut i en pajform med ca 25 cm i diameter, och förgrädda i 225 grader i 12 minuter. Sänk sedan ugnen till 200.Vispa äggen till skum och blanda ned gräddfil. Tillsätt ost, salt och peppar. Grädda gyllene i can 25 minuter.

På måndag åker jag och dotra på semester....
Vi ska till Hudiksvall..... hm... syrran är på Sicilien.......

Detta gör att dagens citat måste bara bli: Olika falla ödets lotter =)

kram/Anette

1 kommentar:

Lisa sa...

knäppt nog har jag nästan aldrig ätit västerbottenpaj.. är inte det liksom obligatorisk när man är svensk? kanske borde ändra på det.