tisdag 24 mars 2009

Långpannekaka




Imorgon är det sista dagen jag arbetstränar på Öronmottagningen..
Nu ska jag ”hem” till Hörcentralen igen och ARBETA på riktigt... med LÖN och allt...
Bara 25% visserligen men ändå... för mig är det rätt stort.

På Öronmottagningen har dom varit jättesnälla och det känns som jag lärt mig massor.
Eftersom det är sista dagen imorgon så tänkte jag ta med mig fika bröd... någon form av långpannekaka tänkte jag göra. Googlade och hittade en massa recept.. fastnade efter en stund för ett recept som bl a innehöll coca cola, florsocker och brunt strössel... Inget av det hade jag hemma så det blev till att stuva in hundarna i bilen och åka och handla.

Väl hemma skrev jag ut receptet som jag tagit fram på datorn (hade kollat en massa olika recept ska jag tillägga) och satte igång att baka.

När kakan väl var inne i ugnen ser jag att coca colan, strösslet och florsockret står helt oöppnade på köksbordet... Jag hade tagit ut fel recept och gjort en annan kaka....
Nåja den var enkel och blev god den jag gjorde...

Långpannekaka
För 30-35 st personer.
Himmelskt god!!

Ingredienser
Grund :
100 g smält smör
3 dl mjölk
1 ägg
3 dl socker
7 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver

Topping:
150 g smält margarin
2 dl socker
3 dl havregryn
6 tsk kanel

Gör så här
Vispa ägg och socker. Blanda ner övriga ingredienser. Bred ut i smord långpanna. Blanda ingredienserna till "toppingen" och klicka ut över smeten. Grädda i 225° i 15 min. Skär i rutor.

Efter bakningen har jag och hundarna varit ute och gått i skogen 1 timme... snacka om intervallträning... Ena stunden lunkar vi på i maklig takt... Nästa sekund står 2 rådjur framför oss och sätter iväg... Vi också... Hundarna före och jag efter hängandes i kopplen....
Varm och svettig blev jag då... helt underbart väder föresten.

Dagens ord Peggy Ayala: Om du inte tar hand om din kropp, var ska du då bo ?

kram//Anette

3 kommentarer:

Hanna sa...

Hahahaha, virrpera!

Anette sa...

hm................jo......
kram//anette

Sara sa...

hahah:D