onsdag 25 mars 2009

Colabröd



På allmän begäran (eller ok Hannas då) kommer recept på ett Cola-bröd som jag bakade för någon vecka sedan.
Det blev ett ganska grovt matbröd och inte alls speciellt sött vilket jag trodde då det var coca-cola i. Gott blev det då i alla fall.

Så här gör man ett stort bröd:
100 g jäst
6 1/2 dl coca-cola
1/2 dl majsolja
2 tsk salt
1/2 dl mörk sirap
1 msk ättiksprit (12%)
1 dl potatismjöl
1 liter grovt rågmjöl (550 g)
8 - 9 dl vetemjöl special (480 - 540 g)

Smula sönder jästen i en bunke eller hushållsmaskin.
Rör ut den i lite av colan.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta kraftigt ihop till en jämn deg.

Ta upp degen på mjölat bakbord och forma den till en rund bulle.
Mjöla en rund, ganska stor, brödkorg och lägg i degen med den jämna sidan nedåt. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

Sätt på ugnen på 225 grader. Stjälp upp brödet på en plåt med bakplåtspapper och grädda i nedre delen av ugnen 15 minuter. Sänk temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare 35 minuter.

Ta ut brödet och låt det kallna på galler under bakduk.


Idag var det sista dagen som jag arbetstränade på öronmottagningen.
Till veckan börjar jag jobba 25% på Hörcentralen.

Tack till alla som hjälpt mig under min väg tillbaka

kram//Anette

Inga kommentarer: