lördag 28 mars 2009

Långpannekaka med cola


Igår bakade jag kakan som det var meningen att jag skulle ta med på jobbet men lyckades tjorva ihop recepten på....
En långpannekaka med coca-cola... riktigt god blev den faktiskt.
så här gör man:
Ingredienser
Botten:
3 st ägg
4,5 dl socker
225 g smör
2,25 dl coca cola
6 dl vetemjöl
1,5 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
4 msk kakao

Glasyr:
100 g smör
5 dl florsocker
4 msk coca cola
1 msk vaniljsocker

Garnering:
0,5 dl strössel ,brunt


Gör så här
Sätt ugnen på ca.190 grader. Klä en långpanna 30x40 cm med bakplåtspapper.

Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.

Blanda de torra ingredienserna och tillsätt det och coca cola i äggvispet. Rör om, så det blandar sig. Tillsätt det smälta smöret. Rör om till slät smet. Häll i långpannan.

Grädda i ca. 15-20 minuter, känn med sticka, den ska kännas torr när den är klar.

Glasyren kan du göra på 2 olika vis. Gräddas i ugnen eller bred på kall kaka. I båda fallen så smält smöret och blanda i det övriga.
Gräddad glasyr: Bred den på den nästan färdiggräddade kakan och grädda ytterligare ca. 3-4 minuter så att glasyren bubblar och kokar in. Strö på srössel, (alt kokos) direkt när kakan kommer ut ur ugnen.

Glasyr på kall kaka. Låt kakan kallna helt innan du breder på glasyren. Strö över med strössel.

Skär kakan i lagom stora bitar.

Jag lät glasyren gå med i ugnen en stund... det blev saftigt och gott men nedrigt svårt att skära bitar av.

Aylin och Weronica är här i helgen... lite trist att jag inte är hemma på hela dagen idag... för idag är det tjejmässa i Lit som gäller. Ska stå och göra ansiktsbehandlingar... Håll en tumme att ryggen håller.

Dagens ord kommer från kina: Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall.

kram//Anette

3 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Låter både spännande och annorlunda med coca cola i en kaka. Ser god ut iaf.

Anette sa...

Den var riktigt god..
kram//Anette

Ullis sa...

Halkade in här av en slump... Dom där kakorna såg ju mer än lovligt goda ut.

Trots att jag inte kan baka öht , så måste jag nog försöka ge mig på att prova dem iaf!!