fredag 18 juni 2010

Fiskfond


Örjan köpte hem lax igår. Den var filéad men i påsen med fisk låg också fiskrenset så idag gjorde jag fiskfond.. Det har jag inte gjort sedan jag gick kockutbildningen för typ 100 år sedan.

Så här gjorde jag:
1 st gul lök(ar)
1 st morot/morötter
4 cm rotselleri
1 st vitlöksklyfta(or)
2 msk olja
2 st timjankvist(ar)
2 tsk salt
1 kg fiskskrov
1,5 l vatten

1. Skölj fiskskroven ordentligt i kallt vatten. Om du tar med huvudet måste gälarna avlägsnas annars blir fonden besk

2. Grovhacka löken till fonden. Finhacka vitlöken. Skär morot och rotselleri i stora bitar och hetta upp olja i en kastrull med höga kanter.

3. Låt lök, morot och rotselleri svettas någon minut och tillsätt sedan fiskbenen som sedan får fräsa med i ca 1-2 minuter på medelhög värme.

4. Fyll på med vatten så att benen täcks. Tillsätt lagerblad, timjanskvistar och salt. Låt fonden koka samman på medelhögvärme i ca 10 minuter utan lock.

5. Skumma av under tiden. Låt fonden dra i en halvtimma under lock och sila sedan av vätskan.

Idag börjar min semster... det är slätregn ute... fullkomligt vräker ner.

Men men: Lyckan kommer till den som har lärt sig att vänta... kanske solen också gör det...

Kram//Anette

Inga kommentarer: