tisdag 15 juni 2010

Köttfärslimpa med ugnsstekt potatis




Idag blev det köttfärslimpa till middag här. Lättsamt med sånt som lagar sig själv i ugnen.. sånt gillar jag. Hittade dessutom en god potatisblandning i frysdisken med massa grönt och gott så det fick det bli till.

Köttfärslimpan gjorde jag så här:
ca 400 gr köttfärs
3/4 dl havregryn
1 msk potatismjöl
2 dl mjölk
1 dl stark köttbuljong
salt och peppar efter smak
1 paket bacon.

Blanda först havregryn, potatismjöl och mjölk och låt det svälla i minst 10 minuter. Blanda ihop allt det andra (utom bacon) och smaka av med salt och peppar. Jag tycker rå köttfärs är äckligt så jag brukar steka ett litet prov.
Forma det till en knubbig limpa och lägg över ett paket bacon.

Så in i ugnen på 225 grader i ca 1 timme.
Potatisblandningen skulle vara i 20 - 25 minuter så de fick åka in i ugnen när drygt halva tiden gått.

Potatisblandningen jag köpte var med bl a aubergin och körsbärstomater. Riktigt gott faktiskt speciellt nu när potatisen inte är den bästa.

Vi har satt potatisen i alla fall men med tanke på att det var bara +5 grader i morse så lär det ju dröja innan det finns hemmapotatis på bordet här.

För övrigt jobbar jag två dagar till sen har jag semester. För första gången på över 10 år längtar jag efter ledighet! en härlig känsla!!

Dagens ord får bli: Den som väntar på något gott väntar alltid för länge....

kram//Anette

Inga kommentarer: