torsdag 24 juni 2010

Rabarbersaft



Idag har det varit sommarväder även i Fjäl.. helt underbart.
Jag har semester redan nu för jag är hundvakt. Min brors hund Soja är här.
Vi har ju två hanhundar... Soja är en tik.... hon hade just löpt för första gången innan hon kom hit men det skulle enligt uppgift vara över... Jo jädrar.. Ge Arvid en kvart så... Nu återstår väl att se om det blev valpar eller inte.

Nåja jag har i veckan gjort rabarbersaft, riktig sommarsaft tycker jag. Idag blev den klar. Jag har suttit ute med ett glas saft, radion och en nyinköpt bok och 3 skällande hundar =)

Så här gör man Sinikkas rabarbersaft:
3 kg rabarber
3 st citroner
7 dl socker per liter avrunnen saft.
1 krm natriumbenonat.

Skölj och rensa rabarbern. Skär den i bitar och lägg i en stor kastrull eller plasthink. Tvätta citronerna och skiva tunt, blanda detta med rabarbern.

Koka upp vatten i en stor kastrull... (eller kör vattenkokaren i omgångar, det gjorde jag)
Häll kokande vatten över rabarbern så att de nätt och jämt täcker.

Låt stå svalt i 4 dygn, rör då och då.

Slå saften/rabarber/citron i silduk och låt självrinna ca 1/2 timme.

Rör i socker

Låt koka i ca 20 minuter, skumma väl.

Ta ur en kaffekopp saft och lös 1 krm natriumbensonat i den. Häll det åter i saften.

Klart!

Dagens ord William Congreve:
: Jag vet att det är en hemlighet, för det viskas om det överallt. .

Kram//Anette

1 kommentar:

MÅ Gott sa...

Har du sett våran matblogg Anette?

Ha en finfin lördag och hälsa Örjan!