tisdag 8 juni 2010

Nillans kaka


Idag tog jag och bakade... för första gången på evigheter.. eller jag gjorde en rabarberpaj på morsdag men förutom det då.
Jag hittade en långpannekaka på internet som heter Nillas kaka och jag hade faktiskt allt hemma fast jag spontan-bakade...
så här gör man:


Ingredienser
7,5 dl vetemjöl
4,5 dl strösocker
2,5 msk vaniljsocker
7 tsk bakpulver !
250 gram smör eller margarin
4 st ägg
3 dl mjölk

Gör så här
1.Sätt ugnen på 225 grader.
2.Blanda de torra ingredienserna. Arbeta ihop dem med smöret. Ta undan 3 dl av denna blandning och spara till senare.
3.Tillsätt ägg och mjölk och vispa till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna, ca 30x40 cm. Strö över det sparade "smulet".
4.Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter.
5.Skär kakan i rutor och sikta eventuellt florsocker eller vaniljsocker över den när den svalnat.

I övrigt är det skitväder här... Men jag ska på middag i kväll... funderar på Laxplanka. Loftet i Östersund har en supergod...

Dagens ord Francois Marie Arouet de Voltaire: Det onda har vingar, det goda rör sig med snigelfart.

kram Anette

Inga kommentarer: