onsdag 26 mars 2008

Laxpudding av gravad lax


I dag blir det laxpudding till middag.
I julas provade jag att grava lax för första gången. Det blev bra men det håller ju inte så länge så efter en vecka gjorde jag laxpudding på resterna av ett recept jag hittade i Allas.
Det blev så himla gott. Nu till påsk gjorde jag gravad lax igen…. Sen satt jag bara och hoppades på att det inte skulle gå åt så mycket att det räckte till en laxpudding igen…
Och det gjorde det.
Så här gör man:
1 gul lök
10 fasta kokta potatisar
Dill
200 gr gravad lax

3 ägg
3 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm vitpeppar.

Skala och skiva löken tunt.
Stek den mjuk i smör
Skala och koka 10 fasta potatisar
Skiva potatisen och 200 g gravad lax tunt

Täck en smord ugnssäker form med skivad potatis.
Lägg löken ovanpå. Sen laxen och till sist ett lager till med potatis.
Tillsätt dill
Vispa ägg, mjölk och kryddor
Häll det över formen.
Grädda längst ner i ugnen 175 grader 45 minuter
//Anette

Dagens Puh: Ju längre man ligger i vattnet desto blötare blir man.

1 kommentar:

Hanna sa...

Det såg supergott ut! Jag har varit sugen på att testa laxpudding länge.