torsdag 27 mars 2008

Paj

Idag blev det paj till middag. Jag gillar att göra pajer.
jag har två olika pajdegar som jag brukar välja mellan... den ena är den vanliga med 3 dl vetemjöl, 125 gr margarin och 3 msk vatten. Den andra blir lite krispigare och därför lite godare... i den är det 3 dl vetemjöl, 150 g margarin och ett ägg. Båda ska vila i kylen innan i minst 10 minuter. Jag brukar trycka ut dem i formen direkt och sen låta den vila.. den blir så himla hård att jobba med annars.
Fyllningen blir ju lite "man tar vad man har". Just idag blev det röktkorv, fetaost, rödlök, paprika och bacon. Jag lärde mig av en tv-kock att man skulle bryna på fyllningen lite i en stekpanna och hälla i vätskan som ska vara till äggstanningen sen... alltså 3 dl mjölk eller grädde och låta det koka med och ta upp smakerna. Sen silar du av vätskan.
Förgrädda pajskalet i 7 - 8 minuter.
Sen lägger du 1 dl riven ost i botten. Lägger på resten av fyllningen och till sist den avsliade vätskan uppvispad med 3 ägg. Grädda 200 grader i 35 - 40 minuter.

Inga kommentarer: