tisdag 23 februari 2010

Hemmagjord musli


På hotellet vi bodde i helgen hade de världens kanske godaste musli, hemmagjord stod det att den var. Jag har länge tänkt prova göra min egen musli och idag blev det av.

Det är ju rätt så lätt nu när det finns massor av flingor och gryn att välja bland på affären ungefär så här gjorde jag.

Jag tog havregryn och rågflingor ca 3 dl av varje
Blandade det med lite linfrö och pumpafrö och solrosfrö.

Jag kokade upp 1,5 dl vatten med 3 msk honung och 4 msk olja och blandade det med gynblandningen i en bunke.

Sen bredde jag ut allt på en långpannan och gräddade i ugnen 200 grader i ca 20 minuter. Jag strödde över lite kanel innan den gick in i ugnen för den på hotellet hade tydlig smak av kanel.

När grynen blivit knapriga men inte brända så tog jag ur dem ur ugnen och bladade i dinkel-puffar och bitar av exotiska frukter som jag hittade på muslihyllan i min affär.

Det blev riktigt gott... Jag har inte fått till samma smak som på hotellet den var sötare men min är okej och den är MIN =)

Dagens andra ordspråk: De människor som har fått ut mest av livet är inte de som levt ett sekel utan de som har levt varje minut.

Kram//Anette

1 kommentar:

Hanna sa...

Mm! Låter gott!