fredag 5 februari 2010

Tekakor med havregryn


Jag gillar att baka det vet alla som känner mig.
Ett bröd jag gillar att baka är Lenas mammas te-kakor... eller dom är ju inte till hennes mamma men det är av henne jag fått recepet.
De är bra för de ska bara jäsa en gång och bakas ut så fort degen är klar och sen jäsa vilket var bra när barnen var mindre. Då kunde man ju tycka sig ha gott om tid att baka men när degen var färdigjäst och det verkliga bakandet skulle ta vid så kunde milijoner saker ha hänt... Det enda negativa med det här receptet är möjligen att kavregryna ska stå i mjölk helst över natten men hinner man inte det eller är dålig att planera så kan man göra som jag gjorde idag koka upp mjölken innan man heller den över havregrynen och låt dem stå till de blir fingervarma..
I övrigt gör man så här:

5 dl havregryn
1 l mjölk
blandas och låt vila helst över natten
300 gr smält margarin
1 msk salt
3 dl socker
2 pkt jäst
ca 1,5 kg mjöl (spar lite till utbaket)

Blanda jäst och salt i en kopp till jästen löst sig (varför vet i attan men det står så och jag gör så och det funkar... förmodligen om man inte gör så heller men jag chansar inte...)

smält margarinet och blanda i grynblandningen så den blir fingervarm.

Häll margarinet/grynblandningen i en degbunke häll i socker och jästblandningen.

Rör sist i mjölet spar lite till utbakningen. Degen ska arbetas till den är smidig och inte kladdar.

Kavla ut den på en gång, ej för tunnt ca 0.5 cm. Ta ut cirklar med ett mått eller ett glas.

Nagga med gaffel och låt jäsa 2 timmar

Grädda i 5 minuter i 225 - 250 grader varm ugn.

Färgen ska vara ljusbrun. vill man ha blanka fina te-kakor så penslar man dem med lite smält margarin eller smör.

Det blir många tekakor av receptet men det brukar kunna gå åt.

Dagens citat är Tove Jansson: Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd..

Kram//Anette

2 kommentarer:

Hanna sa...

Mmm!! Det där blir bra frukost på söndag!! Förresten, den där andra jäsningen glömer jag alltid... på allt bröd!

Anonym sa...

Inte dåligt med tekake-delivery i söndags! jag och Aylin åt upp 1a påsen redan på kvällen där :) Inte förren nån dag senare såg jag att de va hjärtformade oxå! Tusen tack / Wera