söndag 7 februari 2010

Kyckling i curry gjord i tryckkokare


Nu du Åsa kommer ett nytt recept där du kan använda tryck-kokaren.. ja inte bara Åsa men henne har jag lovat.....

Det här blir en smakrik rätt som är riktigt god och ganska stark också från Anna Skippers "Mat med tryck"
1 hel kyckling styckad i mindre bitar.. eller 4 kycklingfiléer
Salt
Nymalen svartpepar
1 msk smör eller olivolja

Dela kycklingen eller filéerna i mindre bitar. Salta och peppra och fräs dem i smör eller olivolja ca 10 minuter i en stekpanna.

1 msk smör
2 röda söta äpplen, rivna
4 st charlottenlökar, finhackade
3 - 4 msk curry (känn efter hur stark currysmak du vill ha)
2 msk mango chutney
3 dl kycklingbuljong
2 dl matlagningsgrädde

så står det i receptet.. för att jag ska nå upp till lägsta nivån i min tryckkokare fick jag ta 6 dl kycklingbuljong och 4 dl matlagningsgrädde.

Smält smöret i tryckkokaren och lägg i äpple, curry och lök. Låt fräsa några minuter.

Lägg ner den stekta kycklingen och buljongen i tryckkokaren.

Späd emd matlagningsgrädde.

Tillsätt mango chutney.

Sätt på locket och köka upp. Låt koka 15 minuter på högt tryck.

Släpp ut ångan och öppna grytan. Smaka av.

Jag serverade med råris och hemma-ärtor....

Idag blir det nog lite skidåkning för min del ser ut att bli bra väder.. lite blåsigt kanske men skönt annars..

Dagens ord Alice Roosevelt Longworth: Jag har en enkel filosofi. Fyll det som är tomt. Töm det som är fullt och klia dig där det kliar....

Kram//Anette

Inga kommentarer: