tisdag 16 februari 2010

Kotletter i tryckkokaren


Nu när jag råkar på ha tid så passar jag på att blogga om kotletter i tryckkokaren också.

Jag stekte först kotletterna och kryddade dem med salt och peppar.

I tryckkokaren smälte jag smör och stekte lök hackad i bitar och morötter som skalats och skurits i ganska stora bitar.

Ner med de förstekta kotletterna i grytan och fyll upp men buljong till mini-strecket i tryckkokaren. Jag gjorde buljongen lite starkare än normalt.

Koka upp till högt tryck och låt koka så i ca 20 minuter.

Vill man reder man av en del av skyn med lite grädde till en krämig sås fast det var helt ok med bara skyn också.

Dagens citat måste bara bli Lena N som försökte skoja till det när hon låg på uppvaket efter en operation för någon vecka sedan. Maken till sur sköterska som frågade om Lena ville ha nyponsoppa: Jag trodde man skulle få kaffe med dropp sa Lena... Nej vi har inget kaffe sa den humorlösa.... En lite kanyl-bulle då... säger Lena försiktigt men inte heller då ett enda litet leende...Jag säger som Aylin skulle sagt SURPUTT

Inga kommentarer: