tisdag 2 februari 2010

Gammaldags Biffgryta i tryckkokare


Jag fick en tryckkokare av mina föräldrar i julklapp.
Tyvärr var alla instruktioner på franska eller tyska och jag behärskar inte något av de språken. Det blev till att gå in på Adlibris och kolla efter kokböcker i ämnet. Jag fastnade för Anna Skippers "Mat med tryck" som visade sig vara en helt underbar kokbok. Många fina recept och underbara bilder.
Tryckkokare är dels tidsbesparande och ger även nyttigare och smakrikare mat har jag fått lära mig där.

Den här biffgrytan blev snabbt en favorit här hemma.

3 smk smör
1 kg bringa eller högrev av nöt eller som jag brukar ta älg
1 tsk salt
1 tsk nymald svartpeppar
1 röd lök, hackad
5 dl buljong
1 msk tomatpuré
1/2 tsk timjan
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad
4 morötter, skär i 2 cm stora bitar
500 g potatis, skala eller skrubba och skär i 2 cm stora bitar.

Värm upp lite av smöret till medelhög temp i tryckkokaren. Lägg i köttbitarna oc bryn i omgångar tills de fått fin färg, ca 4 min. lägg åt sidan på en tallrik.

Krydda köttet med salt och peppar.

Läggi lök och stek i smör tills löken mjuknar ca 2 min

Rör i buljong, tomatpuré, kryddpeppar, timjan och lagerblad. Lägg tillbaka köttet och sätt på locket. Låt koka på högt tryck i 20 min.

Ta bort tryckkokaren från plattan och släpp ut ångan.

Lägg i morötter och potatis och sätt på locket igen.

Låt koka ytterligare 5 minuter på högt tryck.

Släpp ut ångan, ta av locket och låt puttra tills önskad konsistens uppnåtts.

Smaka av med salt och peppar.

Det som är så bra med att laga den här rätten just i tryckkokare är att alla råvaror behåller sin smak. Morötterna t ex smakar verkligen just morötter.

I övrigt så har jag börjat jobba halvtid!!! Eller det har jag gjort ett tag men nu ska jag få lön för mödan också. Nu är jag bara sjukskriven på halvtid och är alltså halvtidsarbetande!! BRAVO Anette!!!! Tack ska jag ha...

Hade tänkt baka en kaka för att fira lite med mina jobbarkompisar... men den luktar lite bränt tycker jag... får se vad det blir av det .....

Dagens ord är Eleanor Roosevelt: Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan att du ger dem ditt tillstånd.

Kram//Anette

3 kommentarer:

Åsa sa...

Bra Anette!

Kram.

Anette sa...

Ja Åsa den där var till dig....

Anonym sa...

Fin fruksalad du har där