tisdag 16 februari 2010

Kycklinggryta med tomat och vitlök i tryckkokaren


Jag har fått en ny bästis i köket. Tryckkokaren.
När jag fick den i julklapp visste jag inte riktigt vad jag skulle ha den till men nu fullkomligt älskar jag den.
Det går fort med den och dessutom blir det smakrikt och mört så det smälter i munnen.
Från början använde jag alltid recept men nu har jag börjat tordas prova mig fram lite.
Den här kycklinggrytan är lite som Kyckling Marengo men inte riktigt det heller

Så här gjorde jag till 4 personer.

3 - 4 kycklingfiléer skärs i bitar och brynes. Krydda med salt och peppar.

Smält lite smör i tryckkokaren och bryn
1 - 2 gula lökar som skurits i bitar.
Pressa i 1 - 2 vitlökar.

Lägg i kycklingen. och tillsätt
1 burk hela tomater
1 burk krossade tomater
8 marinerade vitlökar
lite krossad, torkad chili

sen fyller man upp med kycklingbuljong till minimi-strecket i tryckkokaren för min del blev den drygt 6 dl.
Krydda med lite tabasco, chilipulver och cayennepeppar.
Koka upp till hårt tryck och låt koka i 15 minuter.

Släpp ut ångan.

Smaka av med salt peppar och örtkryddor.

Kram//Anette

Inga kommentarer: