tisdag 2 februari 2010

Långpannekaka


Jaha ja.... mitt förra försök till att baka fick gå till fåglarna.. hoppas att dom inte är så nogräknade på om det är lite bränt....
Provade ett nytt recept men vet inte om det var mig eller receptet det var fel på.
För säkerhets skull provade jag ett annat denna gång och se det gick bra så här gjorde jag.

Ca 35 stycken


3 ägg
4½ dl strösocker
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 1/4 dl kokande vatten
Glasyr
100 smält smör
4 msk vaniljsocker
1½ dl strösocker
1 äggula
Garnering
kokos


Vispa ihop ingredienserna till sockerkakssmeten. Häll den i en smord och bröad långpanna (ca 30x40) och grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter.
Blanda vaniljsocker, socker och äggulan. Tillsätt det smälta smöret.
Bred glasyren över kakan när den svalnat något.
Strö över kokos.

Nu hoppas jag att det smakar på fikat i morgon på jobbet.

Dagens andra ordspråk får bli Emily Dickenson: Att leva är så häpnadsväckande att det lämnar mycket lite utrymme för andra sysselsättningar.kram//Anette

Inga kommentarer: