lördag 11 september 2010

Äppelkaka



Nu när äpplena är billiga och framför allt goda passade jag på att göra en äppelkaka.
Det var lättgjord och god.
Så här gjorde jag:
Pajdeg:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1dl strösocker
1 tsk kardemumma
75 g rumsvarmt smör
2 dl mjölk.
Blanda de torra ingredienserna och nyp i smöret. Blanda i mjölken, del blir en ganska lös deg. Häll den i en bröad form.
Fyllning:
3 äpplen (mina var stora så ett blev över..)
1 msk socker
1 tsk kanel.
Skala och skär äpplena i klyftor. Fördela dem runt formen.
Strö över socker och kanel.
Grädda i 200graders ugn.. 30 minuter eller tills den är klar när man testar med sticka.. min tog nästan 40 min
Men gott blev det med vaniljsås till

Dagens ord:......och ur kaoset talade en röst till mig och sa: Le och var glad , ty det kunde vara värrre. Och jag log och var glad och det blev värre

kram//Anette

3 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Jisses, vilken snygg äppelkaka!

/Åsa

Anonym sa...

Den där såg fasligt snygg och god ut. Jösses, nu måste jag ju svänga ihop en äppelkaka...

runwaytoadventures.com sa...

Finaste bilden!