tisdag 14 september 2010

Soppa och nybakat bröd.



Idag är det höstrusk-väder här i Fjäl...
Vad passar bättre än soppa och nybakat bröd.

Jag gjorde en vanlig grönsakssoppa med klimp.

När jag bakar bröd nu för tiden så blir det alltid för mycket.. Oftast är vi ju bara två... Förutom tekakor så har jag en förmåga att glömma det bröd jag fryser in. Det är inte heller på långa vägar lika gott som när det är nybakat. Därför blev jag glad när jag hittade ett recept som det blir ett bröd av.

Så här bakade jag brödet:
25 g jäst (1/2 paket)
1 1/2 msk margarin
1 dl mjöl
2 dl vatten
1 tsk salt
1 tsk socker
0,75 l mjöl

Lös jästen i lite av mjölken.
Smält margarinen, häll i vatten och resten av mjölken och värm fingervarmt.
Täck jästen med lite mjöl och tillsätt degvätskan, salt och socker.
Arbeta in resten av mjölet och knåda degen jämn och fin.
Låt den jäsa till dubbel storlek.
Sätt på ugnen på 225 grader
Tag upp degen på bakbordet och knåda den. Rulla till två längder och vira dom om varandra till en fläta.
Lägg flätan på en plåt och låt den jäsa.
Pensla med vispat ägg, strö över vallmofrön
Grädda i 25 minuter i mitten av ugnen.

Dagens ord: Det är en tröst att hösten är så vacker.kram //Anette

3 kommentarer:

MÅ Gott sa...

Men hallå där! När jag bakar blir det alltid för lite...? Skicka det till Stugun bara vetja! :)

Anette sa...

Det fanns en tid då det var så här med......

Anonym sa...

Ja, det är jättemärkligt att det alltid blir för LITE bröd när man bakar år sig själv...