lördag 11 september 2010

Tacokryddade färspiroger


Örjan är borta hos bodern min och drar rör eller nåt sånt..
Vad göra?? Prova nya recept är ju alltid kul...
Nyss gjorde jag äppelkaka nu fick det bli tacopiroger.
Hittade ett recept som jag gjorde om efter vad vi har hemma och vad vi tål...
Så här gjorde jag:
Pirogdeg:
1/2 pkt jäst (25g)
2 dl vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
7 dl vetemjöl.
Smula sönder jästen i en bunke.
Värm vatten fingervarmt och lös jästen i vattnet.
Blanda i olivolja, salt och mjöl.
Rör till en deg och låt jäsa 45 min.
fyllningen:
1 hackad gul lök
1 vitlöksklyfta
400 g köttfärs
1 msk smör
3 msk tomatpure
1 påse tacokrydda
3 tomater
1 - 2 dl riven ost.
Hacka lök och vitlök
Stek lök och köttfärs.
Blanda i tomatpure och kryddor.
koka ihop. och låt svalna.

Baka ut degen till 12 ovala plattor.
Lägg färskyllning på varje.
Vik upp kanten och lägg på tärnad tomat och
riven ost.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda i 200 grader ugn ca 18 minuter.

Nu blir det väl tv då kanske...
kram//Anette

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sådana piroger har jag aldrig provat. Det måste jag. Kolla min artikel om tacos. - http://matpolisen.wordpress.com/2010/09/11/tacos-till-helgen/

Anette sa...

Den var intressant.. vilken fin blogg du har/Anette