måndag 27 april 2009

Helstekt röding



Igår fick vi nyfångad fjällröding av Niklas och Sara.
Jag saltade in två av dem igår och de fick ligga i kylen tills det var dags att laga till dem idag.
Jag hittade ett recept på helstekt röding på jämtvis.
Receptet följde jag till punkt och pricka utom en sak... messmöret som skulle vara i.
Där fegade jag ur... lite synd kan jag känna så här efteråt men jag var så rädd att förstöra den fina fisken med något jag inte var säker på skulle bli bra.
Vi har två rödingar kvar i frysen nästa gång tänker jag inte fega utan klicka i lite messmör.
Det jag gjorde idag blev otroligt gott ändå. Jag följde alltså det här receptet fast utan messmöret....

Helstekt röding på jämtvis
För 4 personer.


Fin fjällfisk bjuds med gräddsås, kryddad med gräslök,
dill och messmör samt mandelpotatis därtill


Ingredienser
4 portionsrödingar
salt
smör till plåten
1 knippa dill
1 knippa gräslök
3 - 4 dl grädde
1 msk messmör

Rensa fisken men låt huvudet sitta kvar. Skölj väl och salta inuti och runt om. Smält 2-3 matskedar smör i en långpanna i ugn. När smöret är väl brynt läggs fiskarna på plåten och sätts i ugn 200-225grader. Vänd fiskarna om efter ca 5 minuter och stek dem på andra sidan. Hacka dill och gräslök. Slå grädden över fisken, tillsätt dill och gräslök samt messmör. Låt koka ihop tills såsen tjocknar. ös fisken då och då så den blir saftig. Servera med mandelpotatis.

Dagens ord kommer från Pablo Picasso: Jag skulle vilja leva som en fattiglapp med en hel massa pengar.

Kram//Anette

4 kommentarer:

Kim sa...

Hejsan! Jag tassade in och "lånade" ditt recept på kryddmuffins! / Ha en bra dag!

Åsa sa...

Grattis till första löningen!!!
jag tror att du lugnt kan ta messmör i, jag har blivit bjuden på fisk med messmörsås och det smakar inte messmör utan blir bara lite sötare.
Kram.

Anonym sa...

Åhh hjälp!!! Nu tvingar du iväg mig till fiskaffären imorgon.... Röding för mig är barndomsminnen, fiske i fjällen, pappa, rodbåten tidigt om morgnarna och myggen!! :-) Härligt recept!

Östen. sa...

Så går det när jag är i farten ;o