torsdag 16 april 2009

Hur många timmar har ett dygn?


I går tänkte jag vara lite förutseende.
Jag tänkte baka något framöver och tänkte göra en "fördeg" som det så fint hette.
Den skulle jäsa en timme först rätt varmt och sen mellan 12 - 24 timmar i kylen. Jag vet inte hur jag tänkte men fick för mig att om jag gjorde fördegen igår så kunde jag baka på fredag..... TANKEFEL minst sagt.
Idag på jobbet kom jag på att 24 timmar det blir idag kl 15.... ungefär när jag kommer hem.

Till saken hör att deg-fan ska jäsa 3 x 90 minuter... vilket gör att med all tid utbakning och sånt tar så kommer det bli dags att grädda i 21 -22 tiden...

I råga på allt står det längst ner på receptet att
Brödet skall helst ätas nybakat


Så jag som försöker sluta fika på kvällarna måste ju för skam skull trycka i mig en macka i typ 22 - 23 tiden för att känna om de är goda nybakta så det var värt besväret

Fördegen blev i alla fall ganska stor och man skulle använda 150 gram. Resten kunde man frysa in i 150 grams bitar tills man ska baka nästa gång... det var ju i alla fall bra.

Bilden är på andra jäsningen som är färdig i 19-tiden....

Bilder på färdigt bröd och recept OM det blir gott kommer imorgon

Dagens citat Samuel Baulder: Alla djur, utom människan, vet mycket väl att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Jag hoppas då få njuta av färskt bröd.... i natt...

kram//Anette

Inga kommentarer: