fredag 3 april 2009

Lyxfranska


Idag cyklade jag till affären inne i Lit för första gången i år. Jätteskönt.. ialla fall när jag var hemma igen.
I kväll ska jag träffa ”mitt lag” i vår-Ruset... Visst låter det som jag är tidernas hurtbulle...
Men tyvärr är det mest som det låter. Ikväll är det god mat och vin som gäller tillsammans med dem... inte ett hurtigt steg för mycket ska vi ta.

I brist på annat att göra (och som jag märkte när jag kom hem från affären brist på bröd) så tog jag och bakade lyxfranska idag.
När jag var singel gjorde jag ofta det. Mina ungar älskade det brödet. .. helst rostat och med messmör vill jag minnas.

Så här gör man två bröd:
50 gr jäst
5 dl ljummen mjölk
1 msk salt
2 ägg
2 msk sirap
15 – 17 dl vetemjöl (ca 1 kg)

Blanda ut jästet med mjölken i en bunke.
När jästen löst sig blandar man i salt, sirap, ägg och det mesta av mjölet.
Arbeta ihop till en deg.
Stoppa hela degbunken i en stor påse och låt degen jäsa i den ca 45 minuter.
Ta upp degen och knåda den smidig.
Forma till två runda bröd.
Lägg dem på plåt och låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Grädda i 200 grader varm ugn ca 40 minuter.

Inga kommentarer: