tisdag 7 april 2009

Pastagratäng med tomat och zuccini



Idag var det dags för ett nytt möte om mitt schema.... eller inte bara mitt alla 4 sekreterare på 2,5 tjänst... Men det blev inställt...
Jag fortsätter väl att jobba utifrån något av de scheman jag fått tidigare. Imorgon är jag då ledig vilket schema jag än väljer att följa.

Provade ett nytt recept till middag
Pastagratäng med tomat och zuccini.

Så här gör man:
200 gr pasta tex penne eller fusilli
1 purjolök
Olja til stekning
1 – 2 vitlöksklyftor
Ca 2 st zuccini
Salt, peppar
Ca 200 gr tärnad bacon
½ tsk torkad timjan, eller en knippe färsk.
¼ - 1/3 tsk torkad red hot chili peppar
Ca 5 tomater i skivor
2 ½ dl kaffegrädde
4 ägg
Ca 100 gr riven ost.

Koka pastan. Fräs pujolöken mjuk i olja och pressa ner vitlöken.
Stek zucciniskivor i olja. Krydda med salt och peppar.
Stek bacontärningarna knapriga.
Blanda pasta, pujolök och bacon i en smord ugnssäker form.
Strö över timjan och chilipeppar.
Lägg på tomatskivor varvat med zuccini.
Vispa ihop grädden med äggen, krydda med salt och peppar.
Häll blandningen i formen.
Strö över riven ost.
Grädda i 200 grader ugn
35 – 40 minuter.

Det blev riktigt smakrikt och gott.
Jag fick dessutom användning för min egen odlade chili och timjan vilket ju var extra roligt.

Dagens ord: Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
(J A G Acke)

kram i vårvädret//Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser supergott ut!! Här blev det varma mackor i järnet med köttfärsfyllning, gjorde iordning i en liten korg sen gick vi ut i kvällssolen och satte oss vid en brasa! så skönt när våren äntligen kommit för att stanna! :-D Ha en trevlig kväll!