lördag 19 april 2008

Basilikalax med Kräftstjärts tsatsiki

Basilikalax
Idag blev det lax till middag. Hittade ett recept i tidningen ”vår bästa Mat” som jag bara måste prova. Det blev riktigt riktigt gott… dessutom doftade det helt underbart i hela huset av basilikan och vitlöken.

Så här gjorde jag och receptet är för 4 personer:
4 bitar laxfilé ca 150 g stycket
3 skivor vitt bröd
½ vitlöksklyfta
2/3 kruka färsk basilika
Finrivet skal av ½ citron
3 msk olivolja
Salt, peppar
¾ dl rostade och saltade solrosfrön

Lägg kantskuret bröd, vitlök, basilika och rivet citronskal i en mixer eller matberedare.
Kör till en massa. Tillsätt oljan och kör massan slät.

Lägg fisken på smort eldfast fat, Salta och peppra.
Tryck fast basilikaröran jämt över fisken.
Strö över solrosfrön och tryck fast dem.

Ställ in i mitten av ugnen och baka dem i 20 min på 200 grader.

Tsatsiki med kräftstjärtar
½ gurka
½ tsk salt
1 burk kräftstjärtar i lag
1 pressad vitlöksklyfta
2 dl matlagningsyoghurt
Peppar.

Riv gurkan grovt och lägg den i en sil. Strö över salt och låt det dra ca 15 minuter.
Låt kräftstjärtarna rinna av och grovhacka dem.

Pressa saften ur gurkan. Blanda samman kräftstjärtar, gurka, pressad vitlök och yoghurt.

Smaka av med lite peppar.

Jag serverade med små ugnsstekta potatiar.

Örjan känner sig dålig idag.. ont i halsen och ont i huvudet...
Dagens citat från lilla fruntimret blir följdaktligen: Min man blir aldrig förkyld. Han får lunginflammation direkt.
kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, det låter ju hur gott som helst!! Det måste vi testa. Din laxgratäng (tror jag det hette) har vi hunnit göra flera gånger nu.
Hälsa Örjan att krya på sig och du ska ha det så bra! Kram!