tisdag 15 april 2008

Citron och vitlökskyckling - allt i ett

När min son Niklas var hem sist så fick jag Allt om Mat:s Datakokbok av honom... eller han laddade hem den till mig eller hur han nu fixade.. Jag har den då nu i alla fall.
Jättebra är den. Idag skulle jag göra något med kyckling och hittade det här receptet...
Det var enkelt och verkligen jättegott

Citron- och vitlökskyckling - allt i ettCitron, vitlök och honung är smaker som gifter sig fint i den här kycklingrätten. Allt lagas samtidigt i en långpanna på knappa timmen i ugnen, medan du kan syssla med annat.
Det här behövs till 4 pers:
3 citroner
50 g smör
3 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 kvist färsk rosmarin eller 1 tsk torkad
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
1 färsk kyckling, ca 1,2 kilo, delad i 8 bitar Fast jag tog kycklingfiléer
8-10 potatisar, ca 750 g, i klyftor
Servering:sallad

Gör så här:1. Sätt ugnen på 225°. Pressa 2 av citronerna och häll saften i en liten kastrull. Tillsätt smör, honung, vitlök, de repade bladen av rosmarin, salt och peppar. Värm försiktigt tills smöret smält.2. Lägg kycklingdelarna i ett lager i en långpanna. Fördela potatis- klyftorna runtom. Häll citronsmöret över det hela, vänd runt potatisklyftorna i fettet. Tvätta den återstående citronen, dela den i 8 klyftor och fördela bland potatisen.3. Stek mitt i ugnen ca 40 minuter, rör om ett par gånger under tiden. Kycklingen är färdig när köttsaften är klar och köttet släpper lätt från benen. Servera med en fräsch grönsallad.

Dagens citat är lilla fruntimret: Jag tror inte kärleken är blind, men ibland verkar den vara fasligt närsynt..
Kram/Anette

2 kommentarer:

Hanna sa...

Fasen vad gott det ser ut. Och här sitter jag och är hungrig! =)

Anette sa...

Det var gott.... riktigt gott faktiskt... prova det!