fredag 25 april 2008

mozzarellagratinerad fisk

Nu är våren här i alla fall.... och fort går det. Nyss tittade den första tussilagon upp och nu är det fullt med blåsippor på vägen mot Lit. Jag cyklar ofta så jag hinner se vårens skiftningar.. Enligt Örjan cyklar jag alldeles för sakta om jag hinner se så mycket......

Idag blir det fisk till middag... Tänkte prova ett nytt recept. Det här är ju torsk... inte kanske alldeles politiskt korrekt att käka torsk, men nu blev det så i alla fall.

Det här behövs till 4 pers:
600 g fiskfilé, t ex torsk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk smör
2 tomater
4 soltorkade tomater
1 mozzarella (ca 125 g)

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Krydda fisken med salt och peppar. Dela fisken i 4 portionsbitar. Vik ihop filéerna om de är tunna.
3. Stek fisken i smör i en stekpanna med beläggning, 2-3 minuter på varje sida. Lägg den på ett ugnssäkert fat.
4. Skär de färska tomaterna i skivor och de soltorkade i strimlor. Lägg dem på fisken.
5. Skär osten i skivor och lägg dem ovanpå tomaterna.
6. Stek i övre delen av ugnen ca 5 minuter tills osten smälter.
Jag serverade med sallad och ugnstekt klyftpotatis.
Dagens citat är Nalle puh: Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram.
Kram och ha det fint i vårvärmen//Anette =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Men oj, två inlägg på lika många dagar, hur ska jag hinna läsa ikapp? =)
Jag har faktiskt aldrig ätit moussaka å då har jag ju ändå varit i Grekland flera gånger.
Hälsa till Örjan.
Ungarna hälsar (Tea studsade precis in i duschen sjungades "Party, party, party...", vet inte vad hon har för planer.)