tisdag 8 april 2008

Kalops

Våren kom ochförsvann igen…
Så nu är det vinter i Fjäl igen…. Hm… jag som just tagit fram cykeln och trodde viktminskningen skulle gå mest av sig själv utan en massa uppoffringar vad gäller maten…
Nåja… jag får tänka på vad jag äter då….
Idag blir det kalops i alla fall… på älgkött det är ju magert och sen är det höst/vinter mat tycker jag….Kalops är lättlagat men tar ju lite tid eftersom den ska koka ganska länge.

Något recept på kalops behövs väl knappast…. Men så här gör jag.
400 g älgkött i bitar bryner jag i stekpannan och sen flyttar jag över dem i en stekgryta
1 gul lök
4 morötter skalar jag och skär i bitar och bryner dem också en stund. Sedan flyttar över dem också i stekgrytan.
Jag späder stekpannan med vatten.
Några msk vetemjöl blandar jag ner i kött och grönsaksblandningen och sen i med vattnet.
Låt koka upp under omrörning.

Jag brukar krydda med ett par buljongtärningar, några lagerblad salt och peppar. Några hela pepparkorn lägger jag också i..
Jag brukar låta kalopsen koka riktigt länge så köttet knappt håller ihop. Men det är väl en smaksak. I morgon fyller syster år…s å då blir det något snabblagat för då ska jag hinna till Brunflo också .

Dagen citat är också lilla fruntimret: Varför skall man akta sig för fula gubbar? Det är ju snygga killar som är farliga

Kram/Anette

1 kommentar:

Hanna sa...

Ååh, kalops! Hade inte haft något emot kalops till middag idag. Men nu sitter jag och kikar runt lite på nätet efter nått schysst ställe här i stockholm att äta på. Puss