torsdag 24 april 2008

Moussaka

En av min sambos älsklingsrätter är Moussaka.... Själv tycker jag väl den är helt ok i och för sig... men med tanke på allt stök det är att få till den så tycker jag att den är lite menlös.
Nåja... snäll som jag är så bestämde jag mig för att göra den idag - jättebra tänkt. Örjan har influensa och känner ingen smak eller lukt över huvud taget..Nåja.. det blev några matdosor som vi stoppade i frysen. Dom får väl ligga till sig där tills smaklökarna återhämtat sig efter sjukdomen här då.

Så här gör man i alla fall receptet är till 5 - 6 personer.

2 - 3 auberginer (ca 750 gr)
Köttfärssåsen:
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
400 gr köttfärs
2 - 3 msk olja
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
2 kryddmått kanel

Mjölksås:
3 dl mjölk
2 1/2 msk vetemjöl
1/2 tsk salt
1 krm riven muskot
1 dl riven ost
2 ägg.

Skär auberginerna i 1 cm tjocka skivor. Strö över lite salt och låt dem ligga så att en del av vätskan dras ur. Gör såserna under tiden.

Köttfärssåsen:
Skala och hacka lök och vitlök. Bryn dem tillsammans med köttfärsen. Tillsätt resten av ingridienserna och låt koka 10 - 15 minuter

Mjölksåsen:
Vispa ut mjölet i en del av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och koka upp under omrörning och koka 2 - 3 minuter. Tag kastrullen av värmen. Rör i salt, muskot, ost och de uppvispade äggen.

Torka av Auberginerna med hushållspapper och stek dem något.
Lägg 1/3 av skivorna på en ugnssäker form. Täck med hälften av köttfärssåsen. Lägg på ett lager till med auberginer täck med resten av såsen och sista lagret auberginskivor. Bred över mjölksåsen och strö över lite riven ost.
Grädda i mitten av ugnen ca 45 minuter 200 grader.
Låt gärna moussakan stå i 10 minuter innan servering.

Servera gärna med sallad till

Dagens citat lilla fruntimret: Forskning har visat att män och kvinnor inte är lika. Så nu undrar forskarna varför kvinnor är olika.
kram/Anette

1 kommentar:

Hanna sa...

Örjan och jag tycker väldigt mycket lika om mat! =)