måndag 28 juli 2008

Dill och västerbottenbröd




Vi har varit ute på en liten mini semester.... till Vedjeön för att besöka Conny och Ewa samt resten av "klanen". Tyvärr kunde ingen av de vuxna barnen vara med, jo Lina men hon kom på lördagen och då var det bara jag och Örjan kvar förutom hennes föräldrar så det var ju lite oturligt för henne men vi hade kul i alla fall.

Vi bada t o m i Ströms Vattudal.... alla utom Bacchus som hittat sin plats bland humlen istället.

Jisses vad vi ätit gott, undrar hur mycket man ökat i vikt de här dagarna då... bäst att inte veta.

På fredagen grillade vi och på lördag åt vi kräftor. Jag hade med mig ett Dill och Västerbottenbröd. Det var första gången jag bakade det och det skulle jäsa i kylskåp över natten vilket ju är praktiskt när man ska iväg... då är det mesta av jobbet gjort kvällen innan, bara gräddningen återstår. Jag tror jag hade lite för kallt i den kyl som de ogräddade bröden stod i men det blev gott ändå. Så här gjorde jag:

500g vatten
20 g jäst
600 g vetemjöl special
150 g durumvete
20 g salt
1 msk ljus sirap
20 g hackad dill
100 g västerbottenost, grovriven

Blanda alla ingredienser utom salt, ost och dill. Knåda degen i matberedare ca 15 minuter.
Tillsätt salt, ost och dill och kör ytterligare 3 - 5 minuter. Låt degen vila i bunken ca 30 min.
Forma tre bröd, lägg i form eller korg. Mjöla rikligt med durumvete på ovansidan.
Låt bröden jäsa i kyl över natten eller i rumstemperatur ca 1,5 - 2 timmar.
Dra ett snitt ovanpå brödet med en vass kniv.
Baka bröden (om du jäst i kylskåp direkt från kylen) i 250 grader. Sänk temperaturen till 200 efter 5 minuter. Brödet är klart efter ca 30 minuter eller när innertemperaturen är 98 grader.

Dagens citat är från min son Niklas fotbollstränare Rolf Häggström som under en match ivrigt ropade: Sprid på dig Niklas.........

kram/Anette

Inga kommentarer: