torsdag 31 juli 2008

kryddmuffins

Idag när kom hem efter cyklat till Lit bestämde jag mig för att baka kryddmuffins.... Jag kände mig lite knepig men trodde det var träningsvärk från gårdagen då jag och AnnaKarin sprang i skogen.. och igår sprang vi verkligen.
Jag satt igång och bakade och sen började jag känna mig knepig....
Det visade sig att jag fått feber... inte vet jag varför heller men jag mår då rakt inget vidare.
Dessutom lyckades jag snurra till det när jag skulle göra muffinsarna så jag läste ur fel recept lite då och då.... Nåja dom blev goda... kanske inte lika höga som dom brukar bli men det spelar ingen större roll...

Så här gör man i alla fall och det här ÄR rätt recept:
Gretas kryddmuffins ca 20 st
100 g margarin eller smör
2 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tks kardemummakärnor, stötta eller 1 tsk malen kardemumma
2 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
1 1/2 dl mjölk.

Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjölet med bakpulver och kryddor.
Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten växelvis med vätskan.
Rör ner matfettet.
Fyll formarna till drygt hälften. Grädda

Dagens citat Forrest Gump:
Livet är som en chokladask. Man vet aldrig vad man får.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej jag håller på att göra dessa muffins men undrar bara hur många grader ungnen skall vara på?

Anonym sa...

ee ska va 200 graadär