onsdag 2 juli 2008

Grillad lax med gremolata och Rostad majsröra



Tredje bloggen på samma dag... jisses.. man kan tro att jag inte har annat att göra...

Jag som dessutom uppmanat att man INTE ska sitta vid datorn utan vara ute och njuta av det vackra vädret. Men nu blev middagen idag riktigt, riktigt lyckad så jag bara måste skriva lite om den.

Vi bestämde oss för att grilla lax. Jag gjorde först en marinad som jag önskar att jag skrev upp för den blev jättegod... Det var i alla fall olja, citrontimjan, rivet skal av citron och flingsalt... hm... tror inte det var något mer.. jo lite fisksås.

Fisken fick liggai marinad i någon timme.
Till det serverade jag potatis som först kokat och sen gillades i folie tillsammans med lite smör, persilja och hackad vitlök samt flingsalt.

Men det godaste var i alla fall den Rostade majsröran så här gjorde jag den

250 g majskorn på burk
2 hackade vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek
1 dl matolja
2 msk färskpressad citronsaft

Bryn masjkornen gyllenbruna i lite av oljan i en stekpanna
mixa sedan med samtliga ingredienser och smaka av med salt.
(håller sig ett par dagar i kylskåp om det skulle bli något kvar)

Sen gjorde jag också en Gremolata:
1dl finhackad bladpersilja
rivet skal av en citron
2 finhackade vitlöksklyftor
2 msk olivolja
svartpeppar från kvarn
t tsk salt.

Blanda ihop alla ingridienser bara =)

Mycket vitlök blev det..... men det är ju bra eftersom jag har lite sjuklingar hos mig.
Men nu ska jag ut i solen i alla fall....
kram/Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

Å, vad gott dt låter! Gremolata brukar ju vi göra, men nu var det längesen. Fräscht och gott!