onsdag 30 juli 2008

Gratinerad lax under rotfruktstäcke

Idag blir det lax till middag.... för att inte riskera att missa kort-tagningen p g a hunger så tog jag idag kort innan laxen åker in i ugnen.
Den här laxen har jag gjort förut så jag vet att den är god. Jag har inte bloggat om den förut men Hanna har en gång hon var här och åt tror jag....

Det här behöver du:
4 fjärilskotletter
saft av ½ citron
salt, peppar
1 morot
1 palsternacka
1 bit rotselleri, ca 40g
1 dl nyriven parmesanost
2-3 msk hackad gräslök

Så här gör du:
Lägg upp laxfiléerna på ett fat pressa över citronsaft och salta och peppra.
Skala rotsakerna och tärna fint stek mjukt i matfett låt kallna.
Rör ihop rotsakerna med parmesan och gräslök.
Bryn laxen på båda sidorna i matfett tills den har fått fin färg.
Lägg över fisken i en ugnsform,
fördela fräset över och grädda i ugnen 250* i ca 5 min.

Jag tänker servera den med nypotatis och dillsås.

Dagen citat är ett ordspråk: Det är aldrig för sent att bättra sig,
så därför kan man väl vänta lite till.


Kram/anette

2 kommentarer:

Lisa sa...

vilket annorlunda recept! lät spännande. varianter på lax behöver man alltid, jag hade kunnat äta det varje dag! (:

Anette sa...

Visst är det gott med lax. Det här receptet kan jag verkligen rekomendera...