onsdag 23 juli 2008

Rabarbersaft


Sommar är förknippat med rabarbersaft för mig.... det är en lagom måltidsdryck och dessutom är den läskande varma dagar, om man nu får uppleva några riktigt varma dagar denna sommaren.... Men skulle det komma så är jag beredd för nu har jag fixat sommarens andra laddning av rabarbersaft.

Jag har två olika recept ett som inte ska koka och det här som ska koka... Jag tycker det här receptet är bättre just för att sockret löser sig bättre när det ska koka, smaken blir ungefär den samma i båda. Så hör gör jag:

3 kg rabarber
3 st citroner
7 dl socker per liter avrunnen saft
1 krm natriumbensonat

Skölj och rensa rabarbern och skär den i bitar.
Lägg i en kruka eller plasthink.
Tvätta citronerna och skiva dem tunnt.
Blanda med rabarbern.
Koka upp vatten i en stor kastrull.
Häll kokande vatten så det nätt och jämt täcker rabarbern.
Låt stå i 4 dygn. rör då och då.
Slå saften i silduk och låt självrinna ca 1/2 timme.
Rör i sockret
Låt koka sakta i 20 minuter
Skumma väl.

Den översta bilden visar våran modiga hund Bacchus när åskan gick härom dagen.

Dagens ciatat När barn talar om kärlek är Manuel, 8 år: "Jag tror att det är meningen att du ska bli skjuten med en pil eller nåt, men resten ska inte vara så smärtfyllt."

Inga kommentarer: