söndag 30 november 2008

Lakritskola.....och första advent





Idag är det första advent... Jag älskar verkligen alla ljusen alla fönster som lyser upp. Dessutom har snön vräkt ner så det är hur vintrigt och juligt som helst.

Idag kom Hanna. Min tanke var att vi skulle baka pepparkakor.. vilket jag gjorde då. Hanna hade varit ute på krogen så hon sov sig genom pepparkaksbaket. Jag fuskade och köpte färdig pepparkaksdeg. Jag tycker de köpta degarna är helt okej och dessutom blir det inte så evinnerlig många heller. En klick deg sparade jag för när jag vill att det ska dofta juligt som typ på julaftonsmorgon brukar jag grädda en klick bara för doftens skull.

När pepparkaks baket var klart gjorde jag lakritskola. Det är ett recept jag fått på apoteket. Jättegott smakar lite som Käck.. det är min styvson Dannes favorit julgodis.. i alla fall förra året. I år hade jag hittat jättefina knäcforma på rusta med tomtar på... hur snygga som helst men tyvärr nästa omjöliga att få ur kolan ur utan att få pappersbitar i munnen. Nästa sats jag gör får bli i ischokladformar tror jag. Så här gör man dem i alla fall:

1/2 liter grädde
1/2 kg socker
5 msk sirap
2 msk flytande glukos (finns på apoteket)
30 g smör
1 st lakritsstång, krossad (finns även den på apoteket)

Kokas i ca 1 1/2 timme. Prova som knäck.
Töm i knäckformar (gärna en modell som släpper bättre än mina gjorde då)

Dagens citat Nalle Puh: När du trillar ner på någon räcker det inte att säga att du inte kunde hjälpa det, när allt kommer omkring kunde han förmodligen inte heller hjälpa att han hamnade under dig.

kram//Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

tack för en inspirerande sida och vi blev så glada när vi fick receptet på lakritskola
Mvh
Lisa och Niclas