söndag 16 november 2008

Lussebullar



Okej, det kanske är lite tidigt med lussebullar men idag har vi bröd och smakmässa med lite julinslag (okej.. lite tidigt det också) så nu har jag bakat lussebullar som ska säljas på marknaden.
Som tur är har det snöat så lite julstämning blev det i bullbaket.... Jag satte på en julskiva också men en blick av Hanna räckte, jag stängde av den igen.

Lussebullar har ju en tendens att bli lite torra men med det här receptet så blir de riktigt saftiga och goda.

Så här gör man ca 35 st:
50 gr jäst
100 gr smör
5 dl mjölk
250 gr kesella
2 påsar saffran (jag brukar ta en för jag är inte så jätteförtjust i saffran)
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
russin till dekoration och ett ägg till pensling.

Smula sönder jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Häll degspadet över jästen och rör till det löst sig.
Tillsätt kesellan, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 minuter.
Dela degen i två delar och baka ut lussekatter genom att rulla ut ca 25 cm långa ormar som du rullar in från vardera hållet till en åtta.
Granera med russin.
Låt bullarna jästa i ca 30 minuter.
Pensla med ägg och grädda dem 5 - 7 minuter i 225 gradig ugn.

Ett tips: När bullarna blivit torra och tråkiga i alla fall kan man skära dem iskivor och torka dem i ugnen på svag värme till saffransskorpor.

Nu ska jag sätta en deg till ett matbröd också den till marknaden.
Håll tummarna idag att jag får sälja något annars har jag rullrån och julkransar så jag gräva ner mig i dem.

Dagens ord får bli: Visst är det skönt med en karl i huset.... sagt av min son Niklas när han var 4 år till sin då singelmamma.....menande sig själv....=)
(Och Ja, Niklas det var det!)

kram/Anette

Inga kommentarer: