tisdag 4 november 2008

Rullrån



Nu är det snart maknad i Fjäl... alltså en hel del att stöka med.
Idag stod det rullrån på agendan...
Lite pilligt men bra kakor för dom fyller ut så fint på kakfatet. Dessutom tycker jag att de är goda.

Receptet fick jag när jag gick Storhushåll och Resturang utbildningen på gymnasiet.
Det måste vara ett gammal recept eftersom allt är mätt i kaffekoppar.

Så här gör man:
1 kkp smält smör
1 ägg
1 kkp vatten
1 kkp potatismjöl
1 kkp vetemjöl
1 kkp socker
1 tsk hjorthornsalt

Vispa samman allt och grädda i rullrånjärn...
Lite pilligt är det och man får rätt brända fingertoppar men det kan det vara värt.

Dagens ordspråk kajsa: Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.

kram/Anette

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så fina!! Jag skulle verkligen vilja ha ett rullrån-järn, vet du var de finns att köpa, har letat på second hand o lite överallt men inte...

Anette sa...

Nej jag har ingen aning... Jag brukar låna mitt av mamma. Det är ju inget man använder stup i ett heller.