söndag 18 januari 2009

Anettes bondånger




NU ska det äntligen bli av att blogga...
Julen har mest varit fylld av sjukdommar här.... men anledningen till att jag inte bloggat beror på att jag inte har haft någon kamera så jag kunnat lägga upp bilder och då är det inte så kul att blogga.
Nu har jag fått en kamera av Joel (svärsonen). Tack Joel... eller tack Hanna kanske...Anledningen till att jag fick överta Joels kamera var, häng med här nu: Hanna och Joel köpte ny tv... den de hade förut var Hannas. Joels bror Olle var i behov av en tv. Hanna sa att Olle gärna fick ta hennes gamla om jag fick Joels kamera...Fiffigt va? för mig alltså.. och Olle antar jag.

Nu är Hanna här så jag har fått hem kameran och testat den lite. Brödet på kortet är ett surdegsbröd från Ytterån som finns att köpa på "Gallerian gamla bolaget" i Östersund. Hur gott som helst och bara godare för varje dag... Smakar lite Finland tycker jag Mormor i Finland hade ett bröd som smakar ungefär lika dant.

Till frukost idag skulle jag göra bondomelett. Hanna påstod när den var klar att det inte längre kunde kallas omelett utan möjligen äggröra... Då kallar jag den för bongånger istället. Strunt samma vad det heter gott är det i alla fall.
Man steker bara korv och potatis i tärningar och så häller man över ägg blandat med lite vatten, salt och peppar. Sen steker jag den förmodligen för länge eftersom den inte får kallas omelett i Hannas värld.. men jag gillar inte ägg som rinner..

Dagens ord är Ingrid Bergmans: Att åldras är som att bestiga berg, man blir lite anfådd men man får mycket bättre utsikt.
kram//Anette

Inga kommentarer: