söndag 18 januari 2009

Fläskkarré i lergryta




Fläskkarré i lergryta

Nu är det andra dagen i rad som jag lagar mat i lergryta... Igår blev det kyckling och idag karré. Receptet är från ICA:s receptbok ”Hela Sveriges Husmans”.
Att laga mat i lergryta är både nyttigt (fettsnålt) och praktiskt.... Den bara står där i ugnen i ett par timmar och lagar sig själv.
Så här gör man karré i lergrytan till 6 – 8 portioner.
Ca 1 kg fläskkarré
3 dl koncentrerad äppeljuice
2 msk kinesiks soja
1 tsk malen ingefära
2 – 3 morötter
1 – 2 äpplen
1 – 2 purjolökar
Flingsalt
Salt, peppar.

Blötlägg lergrytan i kallt vatten i 15 minuter.

Blanda äppeljuice, soja och infefära i en skål. Lägg i köttet och låt marinera medans grönsakerna förbereds.

Skala och skär morötter och äpple i mindre bitar. Ansa och skölj purjolöken.

Torka av lergrytan lätt. Lägg morots-, äppel- och purjolöksbitarna i botten.

Lägg i köttet. Häll marinaden över

Ställ lergrytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader. Låt grytan stå i ugnen i 2 timmar.

Före servering, strö flingsalt över.

Jag tyckte förra gången att köttet blev lite okryddat så denna gång gned jag in köttet i salt och peppar när jag tagit upp det ur marinaden.

Jag serverade med pressad potatis.

Dagens ord... nr 2 Blacklock: Kärlek och sorg är de närmaste tvillingar.

2 kommentarer:

annamaria sa...

Jag som inte ens har en lergryta. Får ta och gå på loppis där burkar man kunna hitta. Vad gott det ser ut!

Anette sa...

Det var riktigt gott... och lättsamt//Anette