fredag 23 januari 2009

Citronkyckling



Idag blir det kyckling till middag. Den här kycklingen har jag bloggat om förut och om jag var lite mer garvad på det här med datorer så hade jag gjort en länk till receptet... men nu fixar jag inte det så jag skriver om det. Det är allt på ett fat i ugnen alltså jätte enkelt och jättegott med citron och honung tillsammans så här göra man:

Det här behövs till 4 pers:
3 citroner
50 g smör
3 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 kvist färsk rosmarin eller 1 tsk torkad
1 1/2 tsk salt
2 krm peppar
1 färsk kyckling, ca 1,2 kilo, delad i 8 bitar Fast jag tog kycklingfiléer
8-10 potatisar, ca 750 g, i klyftor
Servering:sallad

Gör så här:1. Sätt ugnen på 225°. Pressa 2 av citronerna och häll saften i en liten kastrull. Tillsätt smör, honung, vitlök, de repade bladen av rosmarin, salt och peppar. Värm försiktigt tills smöret smält.2. Lägg kycklingdelarna i ett lager i en långpanna. Fördela potatis- klyftorna runtom. Häll citronsmöret över det hela, vänd runt potatisklyftorna i fettet. Tvätta den återstående citronen, dela den i 8 klyftor och fördela bland potatisen.3. Stek mitt i ugnen ca 40 minuter, rör om ett par gånger under tiden. Kycklingen är färdig när köttsaften är klar och köttet släpper lätt från benen.

I kväll kommer Aylin och ska vara här i helgen. Det blir kul!

Dagens ordspråk är ett gammalt från någon vis indian: Döm inte en människa föränn du gått en mil i hans mokasiner...

kram//Anette

1 kommentar:

Anonym sa...

eller som ordspråket fortsätter:
- för om du då dömer indianen är du en mil bort och han har inga mockasiner...8<)