tisdag 27 januari 2009

Ostfyllda järpar



Till middag här idag blev det ostfyllda järpar. Det var ett tag sen jag gjorde det. Jag hade satsat på att göra Biff ala Lindström och sen någon köttgryta för att rensa frysen lite men när köttet till grytan börat tina insåg jag att det var älgfärs... Så där stod jag med tinad köttfärs och tinad älgfärs..
jag blandade ihop köttfärserna först och sen delade jag upp i två delar. Av ena delen gjorde jag Biff ala Lindström och den andra blev det järpar då.

Nu var det så länge sen vi åt ostfylldal järpar så det fick bli middagsmaten idag. Biff ala Lindström åkte ner i frysen.

Så här gjorde jag järparna:

500 gr köttfärs
2 msk potatismjöl
1 1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
1/2 riven lök
Ostkuber

Blanda köttfärsen med allt utom osten till en lagom färs.
forma till järpar runt en ostkub.
Stek.

Jag smakade av skyn med lite grädde. Det blev riktigt smarrigt.

Dagens andra ordspråk är Helen Rowland: Ända sedan Eva satte igång det hela med att bjuda Adam på äpplet har kvinnans straff varit att förse mannen med mat och sedan lida för följderna när han inte tål maten.

kram//Anette

2 kommentarer:

Hanna sa...

Typiskt! =)

Fröken Dill sa...

Järpar som är så gott! Jag brukar göra med gurksås efter förebild från en Findus färdigrätt (!!!)
Hälsar fröken Dill