fredag 2 maj 2008

Kyckling i lergryta


Fredag och fullt vid matbordet... Nicke och Sara kom på besök, Danne är här och hans kompis Pedro. Till middag blev det kyckling i lergryta lätt att laga och jättegott. Nu blev vi så många så jag fick steka på lite kycklingfilé bitar på sidan om också.
Jag fyllde kycklingen med äppeltärningar och hackad lök.
Kryddade med soja, salt, peppar och lite annat.
Efter att ha blötlagt lergrytan en halvtimme (jag tror det räcker med 10 minuter men det är så långt mellan varven jag använder min så jag tog det säkra före det osäkra) ställe jag in den i kall ugn. Satte ugnsvärmen på 250 grader och sen får den stå där i 1 - 1/2 timme.
Jag serverade med ris och sallad.
Dagens citat är Nalle Puh: Om du planterar ett ekollon kommer det att växa upp till en ek. Men om du planterar en honungskaka är det därmed inte sagt att den kommer att växa upp till en bikupa.
Kram//Anette

3 kommentarer:

annamaria sa...

Jag vill ha en lergryta! Alla säger att det blir så saftigt och smakrikt. Ser väldigt gott ut på din bild.

Anette sa...

Ja.. det blir ju det. Lättlagat och dessutom blir det ju rätt fettsnålt.
//Anette

Anonym sa...

Hej, använde lergryta på 80-talet, men försvunnit i ngn flytt. Fick nyligen tag i en ny på "Myrorna" för 20 kr. Skall nu pröva ditt recept.